Brev:
Sund morgenmadshygge
7. juni 2012
Alder:
2 år, 11 mdr.
Sund morgenmadshygge
Hej Helen,
Jeg har brug for et tip vedr. morgenmad. Marie elsker at hygge ved morgenbordet sammen med sin far – og mig :-) når hendes far har fri i weekenden.
Men jeg synes, desværre det bliver et lidt usundt orgie. Jeg har intet problem med, at hun af og til får noget usundt, men far og datters opfattelse af god weekend-morgenmad er toastbrød (godt nok den grove slags) men med Nutella, honning, marmelade osv. Og sætter jeg ikke en stopperfor det, kan Marie godt spise 4 stykker alene – og hun bliver altså først 3 år i juli!
Marie har aldrig været overvægtig men altid været i den tunge ende af de normalvægtige, så derfor ved jeg godt, at vi lige skal holde øje præcis den slags måltider.
Jeg er ekstra opmærksom, fordi de relativ tit får kage i børnehaven, for der er en hel anden holdning (eller rettere ingen holdning) til det her i Chile. Det er f.eks. også helt almindeligt at børnene har snacks med (som de deler med andre børn) i form af chokopops, chokoladekiks, kakaomælk og små poser chips. Det er dagligdagen herover. Derfor ligger Chile også ret højt oppe på OECDS liste over lande med overvægtige børn – mener det er en 6. plads :-( Marie har dog altid selv frugt og letmælk med.
Jeg tænker derfor ekstra over, hvad vi spiser herhjemme, men jeg er lidt blank når det kommer til morgenmaden, så har du en ide til lækker men sund morgenmad til weekendhyggen?
Mange hilsner fra Chile,
Sanne