Sund morgenmadshygge

7. juni 2012

Alder:
2 år, 11 mdr.

Sund morgenmadshygge

Hej Helen,

Jeg har brug for et tip vedr. morgenmad. Marie elsker at hygge ved morgenbordet sammen med sin far – og mig :-) når hendes far har fri i weekenden.

Men jeg synes, desværre det bliver et lidt usundt orgie. Jeg har intet problem med, at hun af og til får noget usundt, men far og datters opfattelse af god weekend-morgenmad er toastbrød (godt nok den grove slags) men med Nutella, honning, marmelade osv. Og sætter jeg ikke en stopperfor det, kan Marie godt spise 4 stykker alene – og hun bliver altså først 3 år i juli!

Marie har aldrig været overvægtig men altid været i den tunge ende af de normalvægtige, så derfor ved jeg godt, at vi lige skal holde øje præcis den slags måltider.

Jeg ...

Annonce

... er ekstra opmærksom, fordi de relativ tit får kage i børnehaven, for der er en hel anden holdning (eller rettere ingen holdning) til det her i Chile. Det er f.eks. også helt almindeligt at børnene har snacks med (som de deler med andre børn) i form af chokopops, chokoladekiks, kakaomælk og små poser chips. Det er dagligdagen herover. Derfor ligger Chile også ret højt oppe på OECDS liste over lande med overvægtige børn – mener det er en 6. plads :-( Marie har dog altid selv frugt og letmælk med.

Jeg tænker derfor ekstra over, hvad vi spiser herhjemme, men jeg er lidt blank når det kommer til morgenmaden, så har du en ide til lækker men sund morgenmad til weekendhyggen?

Mange hilsner fra Chile,
Sanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder